انجمن مرسیت | Mersit Forum
سیستم اتوماتیک بزرگراه-ahs - نسخه قابل چاپ

+- انجمن مرسیت | Mersit Forum (http://f.mersit.ir)
+-- انجمن: علمی و آموزشی (http://f.mersit.ir/forumdisplay.php?fid=4)
+--- انجمن: عمران (http://f.mersit.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+---- انجمن: مهندسی راه و ترابری - حمل و نقل (http://f.mersit.ir/forumdisplay.php?fid=6)
+----- انجمن: ترافیک پیشرفته - ايمني در ترافيك (http://f.mersit.ir/forumdisplay.php?fid=123)
+----- موضوع: سیستم اتوماتیک بزرگراه-ahs (/showthread.php?tid=262)



سیستم اتوماتیک بزرگراه-ahs - Dave_Doma - 2013-12-03

AHS: Automatic Highway System

در سیستم های کاملا اتوماتیک خیابانها، رانندگان می توانند با خیال راحت با خودروهای هوشمند خود رانندگی کنند در حالیکه خودروی آنان نشانگرهای داخل بزرگراهها را ردیابی می کنند.
در این سیستم نشانگرهای خاصی در جاده نصب شده و ردیابهای مغناطیسی نیز در داخل خودرو وجود دارد که جریان مغناطیسی را حس کرده و موقعیت آنها در جاده را مشخص کرده و خودرو را در مسیر مشخص هدایت می کند.
این خودروها بصورت اتوماتیک در مسیر حرکت می کنند زیرا سیستم کامپیوتری بزرگراه،ترافیک ورودی و خروجی را محاسبه کرده و خودروها را در یک جریان یکنواخت و ثابت و پشت سرهم راهنمایی می کند.
در این سیستم، نشانگرها در فاصله های مشخص نسبت به هم و در طول جاده قرار داده می شوند.
دقت این سیستم 1 سانتی متر بوده و مگنتها در هر 1.2 متر از مسیر نصب می شوند.
این سیستم هنوز مراحل تحقیقاتی را طی می کند و حتی می تواند با حسگرهای تصویری خط زرد بزرگراه را ردیابی کرده و در مسیر مشخص خودرو را هدایت نماید.


[عکس: ahs1.jpg]


درسیستم بزرگراههای اتوماتیک همه خودروهای موجود در مسیر می توانند توسط یک کامپیوتر اصلی در ارتباط باشند،این کامپیوتر می تواند از مدلهای ترافیکی برای تعیین سرعت و جریان ترافیک استفاده نماید.
در سال 1994 کنسرسیوم ملی سیستم بزرگراه اتوماتیک شده National Automated Highway System Consortium (NAHSC) روشی را بنام اعزام کاروانی یا Platoonig مطرح کرده و در آزادراه کالیفرنیا 8 خودرو که مجهز به چرخ دنده های خاصی بودند را با استفاده از نشانگرهای مغناطیسی هدایت نمود.
این خودروها با فاصله حدود 5 متر از هم بوده و دقت حفظ فاصله آنها در مسیر هموار 20 سانتی متر و در مسیر شیبدار 50 سانتی متر بوده است. این محددوده دقت بسیار مناسب است زیرا مسافرین اختلاف فاصله بین خودروها را احساس نکرده و گمان می کنند اتصال مکانیکی بین خودروها وجود دارد.
با این روش کاروان 8 خودروی فوق با سرعت بالا و روان و ایمنی کامل،مسیر را موفقیت آمیز طی کردند. البته در این آزمایش سیستم فقط خودروهای روبرو را ردیابی نموده و هنوز قادر به تشخیص همه موانع و خطرات موجود در مسیر مثل خودروهایی که با سرعت زیاد از عقب نزدیک می شوند و یا موانع ایجاد شده در طول بزرگراه و یا برخورد پهلو به پهلو و رانندگان متخلفی که در جلو مسیر را قطع می کنند و.... نمی باشد. همین موانع باعث می شود تا چند دهه نتوان از این سیستم در سطح وسیع استفاده نمود.


[عکس: ahs2.jpg]



TTIC – سیما زینی
http://library.thinkquest.org/04oct/01249/

http://www.path.berkeley.edu/PATH/Pu.../Mini-Demo.pdf