امتیاز موضوع:
  • 79 رای - 2.85 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اخبار تکنولوزی حمل و نقل و راه سازی
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#1
اخبار تکنولوزی حمل و نقل و راه سازی
تکنولوژی جدید شرکت هواپیما سازی بویینگ
فیلم جدید بوئینگ،که در آن این شرکت هواپیمایی ویدیویی را از سبکترین فلز جهان منتشر کرده است این روزها در صدر اخبار دنیای تکنولوژی قرار گرفته است.شرکت بوئینگ مدعی است که ۹۹.۹۹ درصد این فلز از هوا تشکیل شده است.«ریزتورینه» (Microlattice) یک ساختار پلیمری سلول باز سه‌بعدی است که از لوله‌های فلزی کوچک توخالی ساخته شده و نشانگر یک الگوی مورب ضربدری با فضاهای باز بسیار کوچک است.در سال ۲۰۱۱ محققین دانشگاه کالیفرنیا در ایروین برای اولین بار،ریزتورینه را در آزمایشگاههای HRL و همچنین با همکاری موسسه فناوری کالیفرنیا ابداع کردند و مدعی بودند که ۱۰۰ برابر سبکتر از یونولیت ساخته شده است
در فیلم نماش داده شده توسط شرکت بوئینگ نمونه جالبی از عملکرد احتمالی این ماده به نمایش گذاشته می شود که برای مثال می‌توان از آن به عنوان اجزای ساختاری جدید در صنعت هوافضا استفاده کرد. ریزتورینه می‌تواند تا میزان زیادی در وزن صرفه‌جویی کرده و هواپیماهایی با بهره‌وری سوخت بالا را ارائه کند.
دانشمندان مدعی اند که اگر یک تخم‌ مرغ از طبقه بیست و پنجم ساختمانی به پائین پرتاب شود،در حالی که در ریزتورینه پیچیده شده است،می‌توان مطمئن بود که سالم به زمین می‌رسد زیرا این ماده، نیرویی را که تخم‌مرغ احساس می‌کند، جذب کرده و آن را دست‌نخورده باقی می‌گذارد.
در حقیقت راز ساخت این ماده،ایجاد شبکه‌ای توری از لوله‌های توخالی بهم متصل با دیواره‌ای با نازکی ۱۰۰۰ برابر نازکتر از موی انسان است.سایر مواد فوق سبکی که ممکن است به ذهن بیایند، آئروژل‌ها و فوم‌های فلزی هستند که دارای ساختار سلولی تصادفی بوده، از این رو از نیرو و جذب انرژی کمتری برخوردارند.
(آخرین تغییر در ارسال: 2016-12-26, 10:42 AM توسط Dave_Doma.)
2016-12-26, 10:37 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#2
بالاترین سرعت صنعت هوانوردی در هواپیماهای کوچک
زمانی که برادران رایت اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین تر از هوا را در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ با موفقیت آزمایش کردند، حتی ذره ای فکر آن را نمی کردند که صنعت هواپیمایی به این نقطه ای که امروز در آن قرار داریم برسد، از ساخت جت های مافوق صوت با سرعت های بالای ۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعت گرفته تا هواپیماهای غول آسای مسافربری با ظرفیت های بالای ۵۰۰ نفر.
و اکنون هواپیمای جدید ساخت مرکز هوافضای HY4 آلمان که با یک سلول سوختی دارای غشای تبادل پروتون نیرودهی می‌شود.این شرکت از هواپیمای جدیدی رونمایی کرده و پروازهای کوتاه و بدون انتشارات گلخانه‌ای خود را از تابستان ۲۰۱۶ از فرودگاه اشتوتگارت شروع کرده و در آسمان شلوغ و دوستدار محیط زیست اروپا خدمات پروازی را ارائه می دهد.
سلول‌های سوختی با غشای تبادل پروتون یک ایده قدیمی هستند و در ماموریت‌های کاوشی اولیه فضا بکار می‌رفتند اما بعدها به دلیل تولید ضعیف نیرو کنار گذاشته شدند. سلول‌ سوختی با اکسیژن و هیدروژن کار می‌کند و محصول جانبی آن آب است. سلول‌های سوختی بتازگی هواپیماهای تجربی را نیرودهی می‌کنند، اما روش ساخت آن‌ها از لحاظ اقتصادی هنوز پنج سال تا واقعیت فاصله دارد.
طراحی و رویکردی که برای HY4 در نظر گرفته شده، خیلی متفاوت بنظر نمی‌رسد. این هواپیما با همکاری دانشگاه اولم، شرکت هواپیماسازی Pipistrel و شرکت تولیدکننده سلول سوخت Hydrogenics طراحی شده است. هدف کنونی، ساخت یک هواپیمای چهار سرنشینه با سلول سوختی است که ۸۰ کیلووات نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت مورد انتظار ۲۰۱ کیلومتر در ساعت بوده و سرعت استاندارد کروز آن ۱۴۵ کیلومتر در ساعت است. وزن کلی هواپیما ۱۴۹۷ کیلوگرم و محدوده پرواز آن بین ۷۲۴ تا ۱۴۴۸ کیلومتر است.این ویژگی‌ها برای یک هواپیما بسیار عالی به نظر می‌رسند اما جالب‌ترین موضوع در مورد آن، بدنه هواپیماست که شامل یک بال بلند با دو بدنه دو سرنشینه جدا و یک موتور در مرکز است.(فعالان حمل و نقل و معماری)
(آخرین تغییر در ارسال: 2016-12-26, 10:48 AM توسط Dave_Doma.)
2016-12-26, 10:46 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#3
شهر دوچرخه
شهر آمستردام هلند در زمینه استفاده اهالی آن از دوچرخه در جهان رکورددار است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه البیان چاپ دبی، هم اکنون در خیابان های این شهر 750 هزار نفری، 800 هزار دستگاه دوچرخه وجود دارد که مردم شهر در رفت و آمدهای خود از آنها استفاده می کنند.

آمستردام توانسته است زیرساخت های خود را با فرهنگ دوچرخه سواری همراه کند. 400 کیلومتر برای ساخت مسیر ویژه دوچرخه سواری در کنار خیابان ها و ساخت پارکینگ هایی برای این وسیله نقلیه اختصاص یافته است.

این پارکینگ ها نیز برای نگهداری دوچرخه ها هزینه های بسیار کم و سمبلیک دریافت می کنند.

بسیاری از ساکنان آمستردام می گویند رفت و آمد با دوچرخه را به دیگر وسایل حمل و نقل ترجیح می دهند زیرا دوچرخه، ارزان، سریع و دوست محیط زیست است.

اهالی بزرگترین شهر هلند همچنین معتقدند برای پارک دوچرخه نیازی به مساحت زیادی نیست و دوچرخه سواری یک ورزش است.

آمارها نشان می دهند 60 درصد از حمل و نقل داخلی آمستردام به وسیله دوچرخه انجام می شود.

از جمله دلایلی که باعث می شود مردم از دوچرخه استفاده کنند می توان به هزینه های بالا پارکینگ خودرو و بسته بودن بسیاری از خیابان ها برای ورود خودروها یا یک طرفه بودن خیابان ها اشاره کرد.

"امنیت بیشتر" دوچرخه هم از دیگر دلایل استفاده مردم از این وسیله است. با استفاده از دوچرخه تعداد حوادث رانندگی منجر به مرگ در آمستردام به شدت کاهش یافته است. در سال 2007 تنها 18 نفر به دلیل حوادث رانندگی در این شهر کشته شدند.
2016-12-26, 11:21 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#4
هایپرلوپ(اَبَرچنبر)
هایپرلوپ(اَبَرچنبر) نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که توسط ایلان ماسک بنیانگذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پل، و اسپیس‌اکس مطرح شده است.

در این نوع حمل و نقل کپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی که در آن شرایط خلأ حکمفرماست تا اصطکاکی در کار نباشد قرار می‌گیرند که سرعتی بالغ بر ۱۲۲۰کیلومتر بر ساعت دارد.

با این سرعت می‌شود ظرف تنها ۳۵ دقیقه از لس‌آنجلس به سان فرانسیسکو رفت. هایپر لوپ با استفاده از فشار هوایی که از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پائین آن به بیرون رانده می‌شود حرکت می‌کند.(امیر بزرگ نیا)
2016-12-26, 11:40 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#5
فناوری جدید ژئوسینتتیک ها در افزایش طول عمر روکش آسفالت
گاهی در لایه های روکش آسفالتی جدید، انواعی از ترک شبیه آنچه در لایه قدیمی روسازی وجود داشته پدیدار می شوند . ترک به علت کاهش مقاومت لایه در برابر تنش های وارده به لایه روکش جدید منعکس می شود . رشد و نفوذ ترک های موجود در روسازی قدیمی به داخل لایه روکش جدید، به ترک های انعکاسی معروف است.
مقاومت در برابر ترک خوردگی در روکش می تواند بوسیله سیستمهای میان لایه ای افزایش یابد. میان لایه "Geosynthetic" ، لایه ای است که بین روسازی قدیمی و روکش جدید قرار می گیرد. ژئوسنتتیک ها "Geosynthetics" خانواده اي از مصالح پلیمری هستند كه به عنوان عامل تقويتي كارايي روسازي را افزايش داده و احتمال بروز چنين گسيختگي هايي را كاهش مي دهند .

مزایای لایه های ژئوسنتتیکی عبارتند از:

?آببند کردن روسازی
?جلوگیری از ترک خوردگی انعکاسی
?افزایش عمر مفید روکش
?افزایش مقاومت در برابر ترک خوردگی های انعکاسی
? کاهش ضخامت لایه روکش به اندازه 50 mm

این عملکرد را به صورت شماتیک در قالب انیمیشن، می توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید.
2016-12-26, 11:57 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#6
خودروهای فرانسوی در صدر کم آلاینده‌ترین خودروهای اروپا
آژانس محیط زیست اروپا اعلام کرد خودروسازان فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو در فهرست سالانه خودروسازان بزرگی که پایین‌ترین میزان آلایندگی دی اکسید کربن را دارند، به ترتیب در رتبه‌های اول، دوم و سوم قرار گرفتند.
این آژانس اعلام کرد خودروسازان لوکس فراری و استون مارتین به دلیل فرا رفتن از اهداف آلایندگی، جریمه خواهند شد.
بر اساس آماری که از سوی این آژانس فراهم شده است، فراری احتمالا حدود 411 هزار یورو (428 هزار دلار) و استون مارتین حدود 33 هزار یورو جریمه پرداخت خواهد کرد. میزان نهایی جریمه از سوی کمیسیون اروپا محاسبه می شود.
به طور متوسط آلایندگی دی اکسید کربن خودروهای جدیدی که در اتحادیه اروپا فروخته شدند، هشت درصد کمتر از هدف 130 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر برای سال 2015 و 3.1 درصد کمتر از هدف سال 2014 بود.
برای خودروهای تجاری سبکی که در سال 2015 فروخته شدند، این رقم 168.3 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر بود که پایینتر از هدف 175 گرم در هر کیلومتر و 0.4 درصد کمتر از سال 2014 است.
سال گذشته خودروهایی که آلایندگی دی اکسید کربن کمتری داشتند، در کشورهای اروپای غربی در مقایسه با کشورهای شرق این بلوک خریده شدند.
به طور متوسط خودروهای جدیدی که آلایندگی کمتری دارند، در هلند و پس از آن در پرتغال، دانمارک و یونان خریده شدند.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، خودروهای دیزلی و بنزینی 97.2 درصد از خودروهای جدید به ثبت رسیده را تشکیل دادند و سهم خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی از 0.8 درصد در سال 2014 به یک درصد در سال 2015 افزایش یافت. باقی 1.6 درصد ثبتهای جدید مربوط به خودروهایی بود که با سوختهای دیگر مانند گاز مایع (ال پی جی) و گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) کار می‌کردند.
2016-12-27, 12:08 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#7
خودروهای فولکس‌واگن تابلوهای راهنمایی رانندگی را برای راننده می
در زمان رانندگی ممکن است که نتوانید تابلوهایی که روبه‌روی خودتان قرار گرفته را بخوانید. در زمان ترافیک شاید متوجه تابلوها نشوید. حتی ممکن است که یک ماشین بزرگ جلویتان باشد که مانع دید شما نسبت به تابلوی روبه‌رو شود. این موضوع باعث شده که شرکت فولکس‌واگن یک سیستم هوشمند بسازد که می‌تواند تابلوها را برای راننده بخواند.
این سیستم همیشه روشن است و با دوربینی که برای آن در نظر گرفته شده تابلوها را زیر نظر می‌گیرد و می‌تواند تصاویر تابلوها را در صفحه نمایشی که روی داشبورد خودرو قرار گرفته، نشان دهد. این سیستم متوجه تابلوی سرعت، خروجی بزرگ‌راه‌ها و تقاطع‌های مختلف می‌شود. حتی سنسورهای باران سنج هم روی این خودروها قرار گرفته تا سرعت را در شرایط بارانی تنظیم کنند.
به احتمال زیاد این سیستم در بسیاری از کشورها که از یک استاندارد برای نمایش تابلوهای راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کنند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.
2016-12-27, 12:09 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
عضو

ارسال‌ها: 4,138
موضوع‌ها: 1,470
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#8
توضیحات جالب شرکت ملی نفتکش در پی انتقادات قرارگاه خاتم الانبیا
❌چرا قرارداد ساخت کشتی ها، به جای ایرانی ها با کره جنوبی منعقد شد؟
?در پی طرح انتقاداتی در مورد دلایل دادن سفارش ساخت کشتی به کره جنوبی به جای شرکتهای داخلی رئیس پروژه های طراحی و ساخت شرکت ملی نفتکش ایران توضیحاتی ارائه داده که حاوی اطلاعات جالبی است :

?در سال 1381 و 82 (2003میلادی) شرکت ملی نفتکش ایران ساخت دو فروند کشتی فرآورده بر35هزار تنی را به ایزوایکو و همزمان سه فروند 35 هزارتنی را هم به HMD یا هیوندایی میپو کره جنوبی سفارش داد. سفارشاتی که به کره جنوبی داده شد، پس از هفت ماه اولین کشتی، یک ماه و نیم بعد از آن، دومین کشتی و یک ماه پس از آن نیزکشتی سوم تحویل شرکت ملی نفتکش شد. به عبارت دیگر در کمتر از 12 ماه سه کشتی فرآورده بر تحویل ما شد. در آن زمان قیمت هر کشتی 25 میلیون دلار بود در صورتی که در زمان آغاز برش فولاد کشتی، قیمت کشتی ها به 37 میلیون دلار رسیده بود، اما کره ای ها به قرارداد وفادار بودند و قیمت را افزایش ندادند و در نهایت کشتی هایی که قرار بود 13 ماهه تحویلNITC شود طی 11 ماه یعنی دو ماه کمتر تحویل شد.

?شرکت ایزوایکو در زمان سفارش ساخت دو کشتی عنوان کرده بود که با قیمت کمتر و در زمان کمتری از کره ای ها این دو کشتی را تحویل ما می دهد. پس از گذشت یک سال ایزوایکو قیمت هر کشتی را پنج میلیون دلار افزایش داد که پس از بحث های بسیار، قیمت هر کشتی 30 میلیون دلار شد. همزمان با این قراردادها، سه فروند نفتکش 63 هزار تنی برای تردد در دریای خزر به کشتی سازی صدرا در نکاء از سوی نفتکش ملی ایران سفارش داده شد. قیمت هر کشتی 40 میلیون دلار، که با توجه به افزایش قیمت فولاد، کشتی سازی ها 15 میلیون دلار به قیمت هر کشتی اضافه کردند و گفتند اگر این مبلغ پرداخت نشود هیچ کدام از کشتی ها را نمی سازند. اکنون حدود 13 سال از آن سفارش ها می گذرد اما هنوز اولین کشتی نفتکش فرآورده بر تنها 70 درصد و دومین کشتی فقط پنج درصد ساخته شده است و از 624 بلوک سه کشتی 63 هزار تنی در شمال ، تنها 68 بلوک ساخته شد.

?برای ساخت کشتی های فرآورده بر 46 میلیون و 400 هزار دلار پول پرداخت شد تا حداقل ساخت یکی از آنها کشتی به پایان برسد. به عبارتی حتی پول کشتی دوم صرف کشتی اول شد. این درحالی است که برای ساخت کشتی های 63 هزار تنی صدرا نکاء 97 میلیون و 400 هزار دلار پول پرداخت شده است. بنابراین به ضرص قاطع می توان گفت مشکل کشتی سازی های داخلی مالی نیست بلکه مشکل سوء مدیریت و سازماندهی عدم مدیریت مالی است.
2016-12-27, 12:11 AM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان