امتیاز موضوع:
  • 95 رای - 2.94 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نخل ماداگاسکار Madagascar Palm
Dave_Doma آفلاین
مدیر کل
*******

ارسال‌ها: 4,099
موضوع‌ها: 1,443
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#1
نخل ماداگاسکار Madagascar Palm
نام انگلیسی: Madagascar Palm
نام علمی: pachypodium Lamerei
نام فارسی رایج: نخل ماداگاسکار
از خانواده Apocynaceae (خرزهره)
خاستگاه : جزیره ماداگاسکار و جنوب آفریقا
[عکس: Madagascar_120-animated-flag-gifs.gif][عکس: South-Africa_120-animated-flag-gifs.gif]
نخل ماداگاسکار با نام علمی lamerei Pachypodium به خانواده Apocynaceae و راسته Gentianales تعلق دارد و بومی ماداگاسکار میباشدو اگرچه که یک نخل نيست اما به به دليل شباهت ظاهری با برخی از نخلها با نام نخل ماداگاسکار شناخته میشود. این گياه نوعی گياه گوشتی است که خارهای بزرگی در طول ساقه خود دارد و برگهای آن اکثرا در قسمت بالای ساقه متمرکز شده اند. نخل ماداگاسکار به دليل شکل منحصر به فرد آن و همچنين آسانی نگهداری ، به گياهی محبوب برای پرورش در گلدان و نگهداری در خانه و آپارتمان تبدیل شده است.
این گیاه همان خرزهره خودمان ،دارای ۲۰ گونه که ۱۵ تای اونا بومی سرزمین همیشه در صحنه ی ماداگاسکار هستش(البته از اسمش میشه فهمید) و بقیه بومی جنوب آفریقا هستند.بله دوستان این گیاه یک نوع ساکولنت به حساب میاد(کاکتوس نه) و در واقع گیاهی به شدت مقاوم در برابر سهل انگاری ها هستش که کشتنش واقعا سخت از نگهداریشه!

[عکس: 300.JPG]

نخل ماداگاسکار انواع مختلفی دارد که نوع 'Ramosum 'متداولترین آن در دنيای
علاقمندان به گلها و گياهان میباشد. این نمونه ساقه ای سبز­خاکستری
دارد و اندازه تيغها در گياهان بالغ به حدود 6 سانتيمتر نيز میرسد. برگهای
باریک و بلند آن در انتهای ساقه ها قرار گرفتند اند. گياه معمولا یک ساقه
مستقيم دارد و به ندرت چند ساقه خواهد داشت.اما گاهی به دليل شرایط
رشد و یا مسن بودن ساقه اشکال جالبی از ساقه بوجود میآید. ارتفاع ساقه
این گياه در شرایط طبيعی رشد و در موطن این گياه به حدود 6 متر نيز
میتواند برسد اما ارتفاع آن به عنوان گياهی گلدانی و تحت شرایط محيطی
مناسب حداکثر به 8.1 متر خواهد رسيد و به دليل پراکنده شدن برگها در
قسمت بالا حداکثر به 120­90 سانتيمتر فضا را اشغال خواهد کرد. این گياه
میتواند در اواخر زمستان و یا اوایل بهار گل دهد و رنگ گلهای آن سفيد و یا
تقریبا سفيد رنگ است.
برای خرید گل و گیاه اونم تو این سطح از هر جایی خرید نکنید و حتما با یه آشنا برید خرید.خب بگذریم این نخل دارای یک تنه ی کلفت که توی خودش آب ذخیره میکنه برای روز مبادا و دور تا دور تنه رو تیغ های چندتایی و خطرناک احاطه کردن اون هم برای روز مبادا در انتهای ساقه برگها وجود دارند که از بین اونها هم گلهای گیاه ظاهر میشن.

توجه داشته باشيد که گاهی مواقع در طی فصل رکود (اواخر پایيز و در طی
زمستان)، گياه تعدادی از برگهای خود را از دست خواهد داد. البته برخی از
شرایط نامساعد محيطی (همانند سرد بودن هوا و یا پوسيدن ریشه) نيز
موجب ریزش برگها آن خواهند شد بنابراین با نزدیک شدن به فصل رکود و
استراحت این گياه اگر سایر شرایط محيطی مناسب است، از دست دادن
تعدادی از برگها امری عادی میباشد. اگر تمامی شرایط محيطی برای رشد
این گياه مناسب باشد در طی سال در حدود 30 سانتيمتر به طول آن افزوده
میشود. از جمله نشانه های شرایط مناسب ایده آل این گياه شکلگيری
جوانه های گل است.
توجه: تمامی قسمتهای این گياه در صورت خورده شدن سمی است و
مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.همچنين در زمان حمل و نقل و بخصوص تعویض
گلدان، مراقب تيغهای گياه باشيد و با پوشيدن دستکش کلفت، دستان خود را
محافظت کنيد. همچنين میتوانيد با پيچاندن ساقه خاردار آن در یک روزنامه یا
یک حوله ميزان حفاظت از دستان خود را افزایش دهيد.


نیازها :
نور : اگر به نيازهای نوری این گياه توجه شود ، رشد آن از سرعت خوبی
برخوردار خواهد بود. نخل مادگاسکار به نور فراوانی نياز دارد و نور مستقيم
آفتاب را حداقل به مدت 6 ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقيم
آفتاب بر روی آن وجود ندارد در مکانی همانند نزدیکی یک پنجره که کاملا روشن
و پر نور است آنرا قرار دهيد.
توصیه: این گیاه چون که بیابونی هستش و خیلی مقاوم میتونه ساعت ها نور مستقیم آفتاب رو تحمل کنه البته به عنوان کسی که تجربه ی کار با این گیاه رو داره عرض میکنم که فقط کسایی که نور زیاد دارن تو خونشون یا تراس یا گلخونه دارند بیان سراغ این گل و گرنه تو خونه ی تاریک یا اتاق تاریک جواب نمیده! و برگهای جدیدش سیاه میشن و میریزن و گیاهتون هم رشد نمیکنه!بزاریدش یه جا با آفتاب مستقیم جلو ی پنجره ی جنوبی توی اتاق پذیرایی یا اتاق خواب و انباری و حموم هم خواهشا نذاریدش.

آبیاری :نخل مادگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و اگر زیاد آبياری شود
احتمال شيوع بيماری پوسيدگی ریشه بسيار افزایش مییابد. البته خشکی
کشيدن بيش از اندازه گياه نيز موجب کم حجم شدن ساقه گياه ، چروکيده
شدن برگها و ریزش آنان خواهد شد. بهترین زمان آبياری هنگامی است که
سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به این نکات می توان گفت که
تقریبا هر 10­7 روز این گياه به آبياری نياز دارد. در طی زمستان نيز میتوان از
فواصل آبياری را بيشتر کرد و تنها در حدی خاک را آبياری کرد که از خشکی
کامل آن جلوگيری شود. برخی پرورش دهندگان اعتقاد دارند که استفاده از آب
مقطر یا آب تصفيه شده به رشد و کيفيت بهتر این گياه کمک میکند. در طی
فصل رشد میتوان روزانه 4­-3 بار از غبارپاشی برگسار برای افزایش ميزان
رطوبت آنان استفاده کرد.
آبیاری گیاه در منزل:با این که این گل بسیار مقاوم هستش خصوصا به کم آبی و توی تنه خودش آب ذخیره میکنه ولی بدونید این ذخیره ی آب برای روز مبادا هستش نه اینکه بذارید دائم از خودش مصرف کنه چون دراین صورت گیاه لاغر میشه و برگهاش میپیچند خصوصا توی آفتاب شدید.هفته ای دو بار سیراب بشه کافیه،توجه کنید گفتم سیراب بشه نه اینکه دور لبشو خیس کنید تا هفته ی بعد آب قشنگ از زیر گلدونش بزنه بیرون.حتما ته گلدون رو سوراخ کنید تا آب اضافی ازش بریزه بیرون.وگرنه خدای نکرده میگنده ریشه ها.آبیاری بیش از حد هم باعث زردی و ریزش برگها میشه.در فصل زمستون هم که گیاه خوابه باید آبیاری رو به هفته ای یکبار کاهش داد

رطوبت : به رطوبت و به این طور سوسول بازیا اعتقادی نداره.


دما :گرچه به گفته برخی از پرورش دهندگان برخی از نمونه های این گياه تا
حدودی دمای زیر صفر را نيز تحمل میکند اما بهتر است به طور کل از چنينشرایطی دور نگهداشته شود و دمای محيط نگهداری به زیر 10 درجه سانتيگراد
نياید. زیرا سرمای هوا منجر به پژمردگی ، سياه شدن و ریزش برگهای این گياه
و پوسيدگی نرم انتهای ساقهها خواهد شد.اگر قصد انتقال این گياه به بيرون از
محيط خانه را دارید تا زمانی که دمای هوای بيرون به حدود21 درجه برسد صبر
کنيد و سپس گياه را به بيرون منتقل کنيد تا از سرمازدگی شبانه در امان بماند
اما به طور کل دمای 15 الی 29 درجه قابل قبول و 23­20 درجه برای آن بهترین
است.گرمای هوا نيز بخصوص اگر به همراه تابش شدید نور مستقيم آفتاب و
خشکی کشيدن گياه باشد، منجر به سوختن نوک و حاشيه برگها شود.

توصیه: این گیاه بیابونی از ۱۰ درجه تا ۴۰، ۵۰ درجه سانتی گراد میتونه تحمل کنه و دیگه دمای توخونه براش مهم نیست.


آفت ها :آفت خاصی این گياه را تهدید نمی کند اما به طور کل آفاتی
همانند شته ، کنه تارعنکبوتی، شپشک آرد آلود میتوانند این گياه را مورد حمله قرار دهند.
تمامی این آفات به دليل مصرف شيره گياهی منجر به ضعف رشد گياه و
بدشکل شدن برگها بخصوص برگهای جوان و تغيير رنگ آنان و همچنين ریزش
برگها می شود. همچنين گاهی به دليل ترشحات این آفات سطوح برگها حالتی
چسبناک می یابد که ممکن است به دليل جمع شدن کپک سياه رنگی که
کپک دوده ای نام دارد، ابتدا سطح برگها سياه شود و سپس بریزند. برای
عواملی که موجب پوسيدگی قسمتهای مختلف این گياه میشوند پژمردگی مبارزه با آفات می توان از سموم سيستماتيک استفاه کرد. از جمله مهمترین
فوزاریومی oxysporum Fusariumاز جمله بيماریهای قارچی این گياه است که
ابتدا برگهای مسن تر و سپس همه برگهای گياه را درگير میکند. برگها زرد و
سپس قهوه ای میشوند اما بر روی گياه باقی میمانند. گاهی یک قسمت از
برگ تغيير رنگ میدهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می ماند. با پيشرفت
بيماری برگها و سپس تمامی گياه میميرد و از بين ميرود. با مشاهده هر
قسمت پوسيده، باید آن قسمت را از گياه جدا کرد. متاسفانه زمانی که نواحی
نزدیک به سطح خاک می پوسند نمی توان گياه را نجات داد و چاره ای جز
میتوان قسمتهای آلوده را جدا کرد و از بين برد تا پيشرفت بيماری به تعویق صرف نظر کردن از این گياه نيست. اما اگر نواحی بالاتر پوسيده هستند
بيافتد اما پيشگيری راه حل بهتری است. خرید گياه سالم استفاده از بستر
کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای
جلوگيری از شيوع این بيماری است. بيماری قارچی لکه برگی نيز منجر به بروز
لکه هایی بر روی برگهای این گياه می شود . این لکه ها می توانند با توجه به
عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بيماری است رنگ متفاوتی از زرد
تا سياه داشته باشند. بهترین راه حل چنين بيماری’ جمع آوری برگهای آلوده و
جلوگيری از خيس و مرطوب شدن برگسار گياه و استفاده از خاکهای استریل و
ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گياه است. همچنين در مواردی که
بيماری شدید می شود می توان از قارچکش برای جلوگيری از پيشرفت این
بيماری استفاده کرد.

در کل این گیاه نسبت به آفت ها مقاوم هستش ولی آفت رایج این گیاه شپشک آردآلود که دیگه سرقفلی برای همه ی گلهاست و کنه هم میتونه مشکل ساز بشه.که هر دوشون با یه سم کونفیدور و آبامکتین با هم از بین میرند.

[عکس: xmadagascar-palm.jpg.pagespeed.ic.qEZc1LCPzl.jpg]

: بستر کاشت باید از زهکشی بسيار خوب برخوردار باشد و اب اضافی
ناشی از آبياری به سرعت از بستر باید خارج شود. در غير اینصورت احتمال
شيوع بيماری پوسيدگی ریشه وجود دارد. بهتر است که در قسمت کف گلدان
کمک شود . از جمله مخلوطهای مناسب کاشت میتوان به یک قسمت پيت ابتدا به ضخامت 5­3 سانيتمتر از سنگریزه درشت استفاده کرد تا به زهکش
موس+ یک قسمت خاک لوم(یا خاک باکيفيت باغچه ) + دو قسمت شن
اشاره کرد. در طی سال دو مرتبه یکی در اوایل بهار و دیگری در اوایل تابستان
می توان از کودهای مخصوص گياهان آپارتمانی البته با نصف غلظت استفاده
کرد. کوددهی بيش از این مقدار میتواند موجب افزایش عناصر بستر کاشت و
در نتيجه سوختگی نوک و حاشيه برگها و در نهایت از بين روفتن آنان شود که
این عارضه ابتدا در برگهای مسن اتفاق میافتد. تعویض گلدان این گياه تقریبا
هر دو یا سه سال یکبار انجام میشود. حتی اگر در طی این مدت، گياه رشد
چندانی نداشته باشد بعد از گذشت سه سال نيز شاید لازم به تعویض گلدان
نباشد و یا همچنين اگر گياه شما بسيار سریع رشد ميکند می توان به شکل
سالانه و در اواخر زمستان و اوایل بهار گلدان آنان را عوض کرد.

تغذیه و کود : در فصل رشد بیشتر به آب تنگ ماهی یا آکواریوم نیاز داره یعنی اینها بهتره تا کود و ماده شیمیایی.یا میتونید از کود ورمی کومپوست روی سطح خاک بریزید تا به
مرور مواد غذایی آزاد بشن.


[عکس: DSCF0004.JPG]

[عکس: IMGP0228.JPG]

گلدهی : فقط گیاهان بالغ و حدود ۵.۱ متر به بالا گل میدن اونم توی فصل بهار تا تابستان که از بذرش باید به نحو احسن استفاده کرد.

نکته : این گیاه در فصل خواب یعنی نیمه دوم سال برگهای خودشو از دست میده و به خواب زمستانی میره و باید تو این مدت آبیاری رو نصف و کودهی رو متوقف کنید و کاهش
بدید تا دوباره با شروع بهار و افزایش نور و دما برگ ها سبز میشن و گیاه دوباره شروع به رشد میکنه و اون موقع آبیاری رو افزایش بدید.
نخل در خواب
خاک : بهترین خاک برای این گل خاک کاکتوس و یا یک خاک سبک هستش که زود آبو رد کنه.ترکیب ماسه و خاک برگ و کود و شلتوک برنج و خاک باغچه ترکیب خوبی میتونه
باشه واس این گل.

تکثیر :ز طریق بذر میتوان این گياه را تکثير کرد. اما باید گذاشت تا ميوه ها بر
روی گياه برسند و خشک شوند و ترک بردارند که در حدود اواخر تابستان تا
اواخر پایيز است. سپس میتوان آنان را شکافت و از بذرها استفاده کرد. بذرها
را نمی توان انبار کرد زیرا از قدرت جوانه زنی آنان بسيار کاسته میشود
بنابراین بلافاصله بعد از جمع آوری باید آنان را کاشت. مرطوب نگهداشتن بذرها
به مدت 24 ساعت به جوانه زنی آنان کمک میکند. بستر کاشت بذرها را
میتوان تنها از شن در نظر گرفت و عمق کاشت در حدود 5.0 سانتيمتر
مناسب است. دمای محيط 26 – 21 درجه مناسب است و نور آفتاب نيز به
دليل گرم کردن بستر کاشت به جوانه زنی کمک میکند. البته اگر مشاهده
کردید که بستر کاشت بسيار سریع رطوبت خود را از دست میدهد میتوانيد
ظرف محتوی بذرها را به مکانی روشن اما به دور از نور مستقيم آفتاب منتقل
کنيد. مدت زمان بين کاشت بذر تا جوانه زنی با توجه به تازه و یا کهنه بودن بذر
و همچنين شرایط مناسب محيطی از 3 هفته تا 6 ماه طول میکشد.
همچنين در قسمت پایين گياه نيز جوانه های کوچکی شروع به رشد و شکل دهی گياهی جدید می کنند که میتوان
آنان را از گياه مادری جدا کرد. جدا کردن این جوانه ها در ماه های تابستان با نتایج بهتری در ریشه زایی آنان همراه
خواهد بود. گياهان جوان از خود شيره ترشح میکنند که مانع از ریشه زایی آنان در بستر کاشت میشود بنابراین بهتر
است که برای 8­ تا 4 روز آنان را در لابه لای روزنامه پيچيد و در مکانی خشک و با دمای حدود 18- ­16 درجه گذاشت تا ترشح
شيره تمام شود . سپس می توان اقدام به کاشت گياهچه های جوان کرد و بعد از کاشت خاک گلدان را کمی آب داد تا
مرطوب شود . دمای محيط نگهداری همانند گياهان بالغ و در حدود 20 درجه مناسب است.

روش های تکثیر:
- قلمه ساقه
- بذر نخل ماداگاسکار
- بذر نخل ماداگاسکار

به صورت کلی تکثیر این گل راحت نیست اولا که معمولا با بذر تکثیر میشه بذر هم که حدود یک ماه طول میکشه تا سبز بشه و تازه با زود کاشته بشه تا قوه نامیه خودشو از دست نده! بذر هارو باید یک روز در آب گرم غوطه ور کنید تا راحت تر سبز بشن ولی بعضی ها به محض سبز شدن تنه جوش روی ساقه سریع از فرصت استفاده کرده و اونو قلمش میزنند باید بزارید یکی دو روز ته قلمه خشک بشه و کالوس ببنده و بعد بکنیدش توی ماسه شسته شده ی خیس در جایی سایه بدون آفتاب و منتظر بمونی تا قلمه بگیره.قلمه ریشه هم در فصل خواب گیاه میشه تهیه کرد و همینطور با پیوند ارقام مختلف روی پایه lamerei Pachypodium هم میشه گیاه رو تکثیر کرد.




[عکس: IMGP0213.JPG]

[عکس: 74_173_palm%20madagascar%20palm%20seeds.jpg]

[عکس: 012900.jpg]


تعویض گلدان : هر دو یا سه سال یکبار گلدان گیاه رو باید یک سایز بزرگتر تعویض کنید.ریشه های بیرون زده از زیر گلدون هم علامت خوبی برای این تعویض هستش.

کود گياه: اگثر نخلهای ماداگاسکار با فرارسيدن زمستان به دوره رکود یا استراحت فرو میروند و رشد آنان متوقف میشود. برخی از برگها بخصوص برگهای مسن که در قسمت پایين توده برگها قرار گرفته اند ممکن است بریزد. در این زمان باید آبياری را کاهش داد.
(آخرین تغییر در ارسال: 2017-03-11, 01:47 PM توسط Dave_Doma.)
2017-03-10, 09:58 PM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ
Dave_Doma آفلاین
مدیر کل
*******

ارسال‌ها: 4,099
موضوع‌ها: 1,443
تاریخ عضویت: 2013 Nov
اعتبار: 2
#2
گالری عکس نخل ماداگاسکار Madagascar Palm
[عکس: 6882_9.jpg]

[عکس: madagascar-palm-plant.jpg]

[عکس: pachy5761.jpg]



[عکس: 35f2a7.jpg]

[عکس: madagascar-palm.jpg]


[عکس: G.%202014,%20133cm%20Madagascar%20Palm.jpg]

[عکس: Madagascar_Palm_Pachypodium_lamerei_var_ramosum.jpg]
(آخرین تغییر در ارسال: 2017-03-10, 10:33 PM توسط Dave_Doma.)
2017-03-10, 10:10 PM
پ.خ ارسال‌ها پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان